Artikel om udsmykningen i Vestled, udgivet i Billedkunstnernes Forbunds blad, BKF-bladet, september 2008

Kunst i en uovervindelig natur - ved Mai Misfeldt

At arbejde kunstnerisk med det offentlige ude-rum stiller særlige krav til billedkunstneren. Faktorer som vind, vejr og vedligeholdelse er, ligesom stedets historie og anvendelse, afgørende. Når man så tilmed er tre hoveder fra forskellige faggrupper om opgaven, kræver det også samarbejdsevne og lydhørhed. Det var en sådan opgave billedkunstneren Marianne Hesselbjerg sammen med arkitekterne Carsten Juel-Christiansen og Torben Schønherr fik i opdrag, da Statens Kunstfond i 2003 udvalgte netop de tre til at skabe et værk til solnedgangspladsen på sydstranden i Hvide Sande.

Stedet ligger lige syd for fiskerihavnen, og det er her, folk går ned til vandet for at nyde solnedgangen, for at blive blæst igennem og for at bade eller surfe. Marianne Hesselbjerg og arkitekterne indså, at det landskab kunne man ikke slippe godt fra at konkurrere med. ”Stedets voldsomme natur ville få en hvilken som helst skulptur, der fremstod som klump, til at synes lille. At gå i højden ville heller ikke gavne stedet, og en flagstang ville synes som en lille streg i luften, et lille pip.”

Løsningen blev at lave et værk, der integrerer sig i og spiller med det storslåede landskab, og som i efteråret 2006 kunne præsenteres for offentligheden: En plads i rødt tegl, der ligger som en saddel henover klitten. Kantlinjen, støbt i beton, tilnærmer sig parablens form. Pladsens varme røde tegl henviser til de klitgårde, der udgjorde landskabets første bebyggelse. De harmonerer med den grønne marehalm, det gulhvide sand, himmel og hav. Stenen er hårdtbrændt, så den kan klare det store slid, som omgangen med sand, vand og blæst byder på. Sadlen følger klittens naturlige form, og danner derfor både bakke og dal, hvad stedets unge skatere og surfere er glade for. Op mod klitten, parallelt med havets svagt sitrende horisontlinje, ligger den 28 meter lange og 40–46 centimeter høje bronzeskulptur, ’Horisontlinien’. Skulpturen er en modelleret linje, der med sin let urolige overflade mimer et stykke af horisontens svagt bevægelige linje.

Vestled, som værket er døbt, har fået international anerkendelse, og er blevet udvalgt til præsentation på " 5th Rosa Barba European Landscape Prize" udstillingen i Barcelona til september (Afgørelsen falder, efter Billedkunstneren er gået i trykken, red.)

Faktaboks

Marianne Hesselbjerg er født i 1949 og uddannet 1979-86 på Det Kongelige Danske Kunstakademi. Marianne Hesselbjerg er billedhugger og arbejder altid ud fra en rumlig opmærksomhed. I sine ofte meget store værker kredser hun om fragmentet og om grænser og overgange i et både enkelt og sanseligt vækkende sprog. Marianne Hesselbjerg har lavet flere udsmykninger, bl.a. til Odense og Slagelse politistationer.